O Gaudí είναι δικός μου άνθρωπος. Δικός μου όσο λίγοι. Είχε την ομορφιά μέσα του και ό,τι έπιανε, το έκανε κι αυτό όμορφο. Έκανε με τα ίδια του τα χέρια τη Βαρκελώνη μία από τις ομορφότερες πόλεις του κόσμου. Θα μου πεις: «η ομορφιά είναι υποκειμενική». Μπορεί. Μπορεί και όχι, όμως. Μέσα από τα έργα του συνειδητοποιήσαμε πως είναι δυνατό να μένουμε όχι μόνο μέσα σε κτήρια αλλά και μέσα σε γλυπτά και έργα τέχνης. Είναι δυνατό να μένουμε μέσα σε ένα παραμύθι. Εκείνος μας το έμαθε αυτό και από τότε δεν το ξεχάσαμε ποτέ. Τα έργα του μας δείχνουν στην ουσία πώς έβλεπε εκείνος τον κόσμο. Αυτό είναι το καλό με τους μεγάλους καλλιτέχνες: Μέσα από τα έργα τους, νιώθεις πως τους γνωρίζεις. Και εγώ τον Gaudí τον γνωρίζω καλά. Και τον ευχαριστώ για όλα.
5 πράγματα που μου έμαθε ο Antoni Gaudí για τη ζωή:
1. Η ζωή μπορεί να είναι όμορφη σαν παραμύθι. Εάν δεν είναι ήδη, στο χέρι σου είναι να την φτιάξεις εσύ. Ή, όπως έλεγε και ο Καζαντζάκης, «Έχεις τα πινέλα, έχεις τα χρώματα, ζωγράφισε τον παράδεισο και μπες μέσα».
2. Για να θεωρηθεί κάτι αριστούργημα, δεν χρειάζεται να είναι ολοκληρωμένο. Κανένα κτήριο, κανένα έργο τέχνης, κανένας άνθρωπος. Μην χάνεις χρόνο περιμένοντας την κατάλληλη στιγμή που θα νιώσεις ότι έχεις ολοκληρώσει όλα όσα ήθελες να κάνεις στη ζωή σου για να νιώσεις περήφανος για τον εαυτό σου- αυτή η κατάλληλη στιγμή μπορεί να μην έρθει ποτέ. Νιώσε καλά με τον εαυτό σου τώρα, νιώσε τώρα περήφανος. Η Sagrada Familia θεωρείται (και είναι) αριστούργημα και δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Και, σύμφωνα με τους ειδικούς, το πιο πιθανό είναι να μην είναι έτοιμη πριν το 2030- ίσως ούτε και μετά. Ε και;
3. Εμπόδια υπάρχουν μόνο εάν αποφασίσεις εσύ πως υπάρχουν. Μέσα σου έχεις τη δυνατότητα να καταφέρεις τα πάντα και να μην αφήσεις κανένα εμπόδιο να σε επηρεάσει. Ο Gaudí έπασχε από αρθρίτιδα από πολύ μικρή ηλικία, πράγμα που τον εμπόδιζε να πηγαίνει συχνά στο σχολείο. Καθόταν στο παράθυρο του σπιτιού του και κοίταζε τα δέντρα. Η μορφή των δέντρων και των διακλαδώσεών τους υπήρξε από την αρχή έως το τέλος η κύρια πηγή έμπνευσης των έργων του.
4. Πολλοί άνθρωποι προσπαθούν να ξεχωρίσουν και να κάνουν κάτι πρωτότυπο και διαφορετικό. Σε τέτοιο βαθμό, μάλιστα, που το «κάτι το διαφορετικό» να θεωρείται πια το συνηθισμένο, η νόρμα, ο κανόνας. Η αληθινή πρωτοτυπία στην τέχνη και στην ζωή συνίσταται στο να κάνεις κάτι που βγαίνει αβίαστα από μέσα σου, κάτι που αγαπάς και πιστεύεις στ’ αλήθεια, με κίνητρο να κάνεις τον κόσμο λίγο πιο όμορφο. Έτσι μόνο θα καταφέρεις να είσαι πρωτότυπος και ξεχωριστός. Ή, όπως έλεγε και ό ίδιος, «η πρωτοτυπία συνίσταται στο να επιστρέφεις στην πηγή». Στην πηγή, στην βάση –θα προσθέσω εγώ-, σε αυτό το γνωστό και τόσο συνηθισμένο που επιλέγουμε να αποφεύγουμε. Η έμπνευση που χρειάζεσαι, είναι συχνά σε αυτό που βλέπεις δίπλα σου: στο δέντρο, στον περαστικό, στον άνθρωπο που σε κοιτάζει στα μάτια.
5. Αυτό που αγαπάς όσο τίποτα άλλο, μπορεί να σε σκοτώσει. Αυτό δεν αναιρεί την αγάπη σου ούτε σημαίνει πως δεν άξιζε τον κόπο να το αγαπήσεις. Ο Gaudí αγάπησε όσο τίποτα άλλο τη Βαρκελώνη και αφιέρωσε τη ζωή του, όλη του την ενέργεια και το ταλέντο του στο να την κάνει πιο όμορφη, στο να την κάνει αυτό που είναι σήμερα. Ένα απόγευμα του Ιουνίου του 1926, στις 10 Ιουνίου συγκεκριμένα, ενώ έκανε τον περίπατό του και μελετούσε τα σχέδια για τον Καθεδρικό ναό- εγχείρημα στο οποίο είχε πλήρως αφοσιωθεί- τον πάτησε το τραμ της Βαρκελώνης. Μετά από δυο μέρες, έφυγε από τη ζωή. Αν μη τι άλλο, η ζωή αγαπά την ειρωνεία.
Η ζωή του Gaudí μέσα από 13 γεγονότα:
1. Το πλήρες όνομά του είναι: Antoni Gaudí i Cornet
2. Γεννήθηκε στις 25/6/1852 σε ένα χωριό έξω από την Ταραγόνα της Ισπανίας και πέθανε στις 10/6/1926 στη Βαρκελώνη.
3. Είναι Καταλανός αρχιτεκτόνας και ένας από τους κύριους εκπροσώπους της art nouveau.
4. Όταν αποφοίτησε από τη σχολή αρχιτεκτονικής της Βαρκελώνης, ο διευθυντής της σχολής ανακοίνωσε στους καθηγητές: «Κύριοι, έχουμε δίπλα μας μια ιδιοφυΐα ή έναν παρανοϊκό».
5. Η πρώτη του σημαντική αρχιτεκτονική δουλειά είναι η Casa Vicens στη Βαρκελώνη, με την οποία κερδίζει την αναγνώριση για πρώτη φορά.
6. Ο Καταλανός βιομήχανος Eusebi Güell του αναθέτει την αναδιαμόρφωση του χώρου στην Έπαυλη Güell, το Παλάτι Güell και το περίφημο Πάρκο Güell. Το 1906 εγκαθίσταται σε σπίτι μέσα στο Πάρκο Güell, το οποίο μέχρι σήμερα φιλοξενεί το Μουσείο Gaudí.
7. Το 1883, ο Gaudí αναλαμβάνει την ανέγερση του καθεδρικού ναού της Βαρκελώνης, την περίφημη Basilica i Temple Expiatori de la Sagrada Familia (Ναός της Ιεράς Οικογενείας) ή -όπως τον ήθελε η λαϊκή παράδοση- του «ναού των φτωχών». Τα σχέδια για την εκκλησία ήταν έτοιμα και οι εργασίες κατασκευής είχαν ξεκινήσει όταν ανέλαβε ο ίδιος το έργο. Ωστόσο, αποφάσισε να αλλάξει τον σχεδιασμό του καθεδρικού ναού και να του δώσει την προσωπική του αισθητική. Αργότερα, ο ίδιος άρχισε να μένει στο εργαστήριό του μέσα στη Sagrada Familia, το οποίο δεν δεχόταν να εγκαταλείψει μέχρι το τέλος της ζωής του. Με το θάνατό του, ο ναός παρέμεινε ανολοκλήρωτος και ακόμα και σήμερα συνεχίζεται η κατασκευή του. Η κατασκευή είναι σήμερα αυτοχρηματοδοτούμενη από τα εισιτήρια των επισκεπτών της (περίπου 2,5 εκατομμύρια επισκέπτες το χρόνο) αλλά και από ιδιωτικές δωρεές. Όταν ολοκληρωθεί, θα είναι η ψηλότερη εκκλησία του κόσμου. Ο Gaudí αναφερόμενος στον Θεό συνήθιζε να λέει σχετικά με την ανέγερση του ναού: «Ο πελάτης μου δεν βιάζεται».
8. Ήταν βαθειά θρησκευόμενος.
9. Δύο από τα πιο γνωστά οικοδομήματα που φέρουν την υπογραφή του είναι η Casa Batlló (1904-1906) και η Casa Milà (1905-1910). Εκείνα τα χρόνια αφιερώνεται, επίσης, στην Casa Figueras και στο Πάρκο Güell, ενώ αναλαμβάνει και την αποκατάσταση του καθεδρικού ναού της Μαγιόρκα.
— Casa Batlló: Είναι σύμπλεγμα κτηρίων γνωστό και με την ονομασία “Μanzana De La Discordia” που σημαίνει “Σύμπλεγμα Ασυμφωνίας”, λόγω των διαφορετικών αρχιτεκτονικών ρυθμών μεταξύ των κτηρίων του.
— Casa Milà: Γνωστή και ως “La Pedrera”. Σε αυτό το κτήριο δεν υπάρχει ούτε μία ευθεία γραμμή.
— Πάρκο Güell: Πάρκο σύνθετου αρχιτεκτονικού ρυθμού με πολλά μωσαϊκά.
10. Στις 10 Ιουνίου του 1926, σε ηλικία 73 ετών, παρασύρεται από το τραμ της Βαρκελώνης στη διασταύρωση Carrer de Bailén και Gran Via. Το ατημέλητο παρουσιαστικό του τον έκανε να μοιάζει με ζητιάνο και, επειδή, σπάνια εμφανιζόταν δημόσια, κανείς δεν τον αναγνώρισε. Οι οδηγοί ταξί που βρίσκονταν εκεί αρνήθηκαν να τον μεταφέρουν σε κάποιο νοσοκομείο, επειδή θεώρησαν πως ήταν ζητιάνος (αργότερα τιμωρήθηκαν για τη συμπεριφορά τους). Πέρασε πολλές ώρες αναίσθητος, μέχρι να τον μεταφέρουν κάποιοι περαστικοί στο νοσοκομείο. Η κατάσταση της υγείας του, όμως, ήταν ήδη μη αναστρέψιμη. Πέθανε λίγο αργότερα. Στις 12 Ιουνίου του 1926 η μισή Βαρκελώνη θρηνούσε το χαμό του σχηματίζοντας ουρές 2,5 μιλίων για να αποδώσουν φόρο τιμής στον «πιο ιδιοφυή από όλους τους αρχιτέκτονες», «στον πιο Καταλανό από όλους τους Καταλανούς». Ο τάφος του βρίσκεται στην κρύπτη που έμενε, στη Sagrada Familia.
11. Όσο ζούσε, πολλοί αμφισβητούσαν την αξία του ως αρχιτέκτονα, μεταξύ των οποίων και ο Pablo Picasso και ο George Orwell. Συγκεκριμένα, ο Orwell αποκάλεσε την Sagrada Familia ως «ένα από πιο φρικτά κτήρια του κόσμου» και δήλωνε πως «ήλπιζε να καταστραφεί κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου». Από την άλλη, ο Salvador Dalí μιλούσε για την «τρομακτική και βρώσιμη ομορφιά της» και υποστήριζε πως θα έπρεπε να διατηρηθεί κάτω από ένα γυάλινο θόλο, προκειμένου να προστατευθεί.
12. Αντλούσε την έμπνευσή του από τη Φύση. Συγκεκριμένα έλεγε: «Θέλετε να μάθετε από πού αντλώ την έμπνευση μου; Ένα μεγάλο δέντρο, ξεκινά από τον κορμό του. Ο κορμός αυτός εξελίσσεται σε κλαδιά και αυτά με τη σειρά τους σε φύλλα. Έτσι απλά κάθε πλάσμα είναι μοναδικό, μαγικό, θα έλεγε κανείς, και έτσι μαγικά μεγαλώνει και εξελίσσεται από τη στιγμή που ο Θεός, αυτός ο καλλιτέχνης, το δημιούργησε».
13. Οι Καταλανοί μέσα από μία καμπάνια ζήτησαν από το Βατικανό την αγιοποίηση του Antoni Gaudí. Όλα ξεκίνησαν το 1992. Η θρησκευτική του πίστη και ο ασκητικός άγαμος βίος του, έκαναν πολλούς να τον αποκαλούν «ο αρχιτέκτονας του Θεού». Το 2003 το Βατικανό άρχισε να εξετάζει το ενδεχόμενο να ανακηρύξει τον Gaudí άγιο. Θα γίνει, άραγε, άγιος της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας ο μεγάλος Καταλανός αρχιτέκτονας που ζούσε για σχεδόν 40 χρόνια στην κρύπτη του καθεδρικού ναού που έχτιζε;
Εάν σας άρεσε αυτό το άρθρο, θα χαρώ πολύ εάν το μοιραστείτε με άλλους που θεωρείτε πως μπορεί να τους ενδιαφέρει ή εάν το μοιραστείτε στον τοίχο σας στο Facebook ή μέσω άλλων social media με μία κοινοποίηση/share.
Επίσης, θα χαρώ πολύ να μου λέτε σχόλια και εντυπώσεις κάθε φορά που διαβάζετε κάτι.
Το επόμενο μήνυμα απευθύνεται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ σε ιδιοκτήτες και διαχειριστές άλλων sites (και όχι σε απλούς χρήστες social media):
Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του κειμένου ή μέρους αυτού σε άλλο site/blog (το γνωστό μας copy paste) χωρίς την έγγραφη άδεια του loukini.gr (Λουκία Μητσάκου).