O Σκωτσέζος Arthur Conan Doyle γεννήθηκε στις 22/5/1859 και πέθανε στις 7/7/1930. Είναι ο συγγραφέας των ιστοριών του θρυλικού Σέρλοκ Χολμς (και όχι μόνο, φυσικά). Ο Σέρλοκ Χoλμς ως φανταστικός ήρωας είναι ένας ντετέκτιβ-σύμβουλος που μαζί με τον βοηθό του Δρ. Τζον Γουάτσον λύνουν υποθέσεις μυστηρίου. Ζουν μαζί στο διαμέρισμα 221Β στην Baker Street στο Λονδίνο. Ο Σέρλοκ διαφέρει ως ήρωας στο ότι χρησιμοποιεί τον «λογικό συλλογισμό» (logical reasoning) και στο ότι μπορεί παρατηρώντας ένα πρόσωπο ή μια τοποθεσία ή ένα γεγονός να καταλάβει τι έχει συμβεί και ποια γεγονότα προηγήθηκαν.
Ο Σέρλοκ Χολμς δημιουργήθηκε από τον Arthur Conan Doyle το 1887. Ο Doyle αναφέρει πως έμπνευση για τον χαρακτήρα του Σέρλοκ Χολμς ήταν ο χειρουργός Joseph Bell, για τον οποίο δούλευε για ένα διάστημα. Η πρώτη εμφάνιση του ντετέκτιβ Σέρλοκ γίνεται στο περιοδικό The Strand με την ιστορία «Σπουδή στο Κόκκινο» (A study in Scarlet), για το οποίο ο συγγραφέας εισπράττει το ελάχιστο ποσό των 25 λιρών.
Ο Σέρλοκ ήταν μια ιδιοφυία και η επιτυχία του στις υποθέσεις μυστηρίου που έλυνε έγκειται στο γεγονός ότι παρατηρούσε προσεκτικά τα πάντα και έβγαζε κάποια θεωρία μόνο όταν είχε συγκεντρώσει όλα τα στοιχεία. Εμένα, δυστυχώς, δε μου δίνεται η δυνατότητα να λύνω υποθέσεις μυστηρίου με την αστυνομία, αν και πολύ θα το ήθελα. Κάθισα και σκέφτηκα, όμως, το εξής: Υπάρχει μεγαλύτερο άλυτο μυστήριο από τις ανθρώπινες σχέσεις; Έτσι αποφάσισα να εφαρμόσω τις θεωρίες του Σέρλοκ Χολμς στην καθημερινή μου ζωή και στις ερωτικές, φιλικές και επαγγελματικές μου σχέσεις. Και αυτές οι θεωρίες μού έχουν αλλάξει τη ζωή.
5 θεωρίες του Σέρλοκ Χολμς που μου άλλαξαν τη ζωή:
1. «Όταν έχεις αποκλείσει το αδύνατο, αυτό που μένει, όσο απίθανο και αν φαίνεται, είναι η αλήθεια».
Έχουμε μπροστά μας μια κατάσταση. Αποκλείουμε πρώτα αυτό που είναι εντελώς αδύνατο να συμβεί από φυσικά αίτια. Τι έμεινε; Αυτό που έμεινε-όσο απίθανο και αν φαντάζει στα μάτια μας- είναι η αλήθεια. Είτε μας αρέσει είτε όχι. Είτε θέλουμε να το πιστέψουμε είτε όχι.
Το γεγονός ότι κάτι δεν είναι πολύ πιθανό να συμβεί, δε σημαίνει ότι δεν πρόκειται και να συμβεί. Δε σημαίνει πως είναι αδύνατο να συμβεί. Αυτός ο διαχωρισμός απίθανου και αδύνατου (από φυσικά αίτια) είναι κάτι που πάντα πρέπει να έχουμε κατά νου. Η ζωή μας, εξ’ άλλου, εάν παρατηρήσουμε προσεκτικά, σπάνια συμβαδίζει με τις πιθανότητες.
2. «Δεν υπάρχει τίποτα πιο παραπλανητικό από ένα προφανές γεγονός».
Ένα γεγονός μπορεί να είναι φανερό. Ένα γεγονός μπορεί να είναι, όμως, και πολύ φανερό. Λίγο περισσότερο από το κανονικό. Τόσο που πρέπει να μας βάλει σε σκέψεις. Αυτό που έχω μάθει εγώ από τα αστυνομικά μυθιστορήματα και τις εκατοντάδες αστυνομικές σειρές είναι ότι, όταν όλα τα στοιχεία δείχνουν για δολοφόνο ένα συγκεκριμένο πρόσωπο χωρίς να σου αφήνουν καμία αμφιβολία και όταν μια σκηνή εγκλήματος είναι πεντακάθαρη με προσεκτικά τοποθετημένο το όπλο του εγκλήματος, τότε πρέπει να αρχίσεις να υποψιάζεσαι πως κάτι δεν πάει καλά, πως κάποιος έχει προσπαθήσει πολύ για να σε αποπροσανατολίσει.
Έτσι συμβαίνει και στην καθημερινή μας ζωή. Όταν ζούμε ή βλέπουμε κάτι και λέμε «είναι πολύ καλό για να είναι αληθινό», τότε συνήθως είναι. Όταν έχουμε στη ζωή μας κάποιον άνθρωπο και όλοι λένε: «Τι καλός! Μα είναι δυνατόν να είναι κάποιος τόσο καλός;», τότε- σύμφωνα με την εμπειρία μου- ποτέ μα ποτέ δεν είναι. Δεν υπάρχει τέλειος άνθρωπος. Οπότε, όταν κάποιος φαίνεται τέλειος, συνήθως κρύβει πολλά και δεν είναι ούτε καν καλός.
ΥΓ. Αυτό ισχύει μόνο στην περίπτωση που κάποιος φαίνεται πολύ καλός για να είναι αληθινός. Στην ακριβώς αντίθετη περίπτωση, δεν υπάρχει λόγος να πιστεύουμε πως ο άλλος μας δείχνει τον χειρότερό του εαυτό ενώ στ’ αλήθεια είναι καλόψυχος και ευαίσθητος. Εκεί να ακούμε την Maya Angelou που λέει: «Όταν κάποιος σου δείχνει ποιος είναι, πίστεψέ τον. Από την πρώτη φορά». Δεν έχει κανένα κίνητρο ο άλλος να μας φέρεται άσχημα, αν δεν είναι και άσχημος άνθρωπος. Δεν έχει να κερδίσει κάτι από μας με αυτό τον τρόπο. Οπότε, πρέπει να τον πιστέψουμε.
3. «Να μη βιάζεσαι να φτιάξεις ποτέ μια θεωρία εάν δεν έχεις όλα τα στοιχεία. Κάποιος συχνά αρχίζει και διαστρεβλώνει τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του για να ταιριάξουν στη θεωρία που έχει ήδη σχηματίσει στο μυαλό του αντί να αλλάζει τη θεωρία του για να ταιριάξει στα στοιχεία».
Δε θεωρείται έλλειψη αδυναμίας το να αλλάξουμε γνώμη. Ίσα ίσα. Είναι δείγμα ωριμότητας. Όταν αλλάζουν τα στοιχεία, όταν αλλάζουν τα δεδομένα, τότε οφείλει να αλλάζει και η θεωρία που έχουμε σχηματίσει στο μυαλό μας για έναν άνθρωπο ή μια κατάσταση. Ας μη βιαζόμαστε να βγάζουμε συμπεράσματα πριν μαζέψουμε όλα τα στοιχεία. Δεν εξαρτάται κανενός η ζωή από τη γρήγορη γνωμάτευσή μας. Καθαρό μυαλό, αντικειμενικότητα, καθόλου προκαταλήψεις, υπομονή και παρατήρηση. Αυτά θα μας δώσουν τη θεωρία που αξίζει να έχουμε.
4. «Αν σου δώσουν μια σειρά γεγονότων, μπορείς να μαντέψεις το αποτέλεσμα. Αν σου δώσουν το αποτέλεσμα, μπορείς να μαντέψεις τα γεγονότα»;
Αυτή η διαδικασία στην οποία αναφέρεται ο Σέρλοκ Χολμς είναι μία πολύ καλή εξάσκηση για να βελτιώσουμε την παρατηρητικότητά μας. Η πρώτη περίπτωση (το να έχουμε στη διάθεσή μας μια σειρά γεγονότων και να πρέπει να μαντέψουμε τις πιθανές εκβάσεις μιας κατάστασης), είναι σχετικά εύκολο. Η δεύτερη περίπτωση, όμως, (το να βλέπουμε μια κατάσταση και να πρέπει να μαντέψουμε πώς έφτασαν τα πράγματα μέχρι εκεί), είναι πολύ πιο δύσκολο. Αξίζει, όμως, τον κόπο. Γιατί, αν καταφέρουμε να λύσουμε το μυστήριο στη δεύτερη περίπτωση, αυτό θα σημαίνει πως η πρώτη περίπτωση θα μας είναι πλέον πάρα πολύ εύκολη. Και, κυρίως, η ικανότητά μας αυτή θα αποδειχθεί πάρα πολύ χρήσιμη για την καθημερινότητά μας και για τις προσωπικές ή κοινωνικές/επαγγελματικές μας σχέσεις. Θα μπορούμε να προβλέπουμε τις κινήσεις του άλλου- όπως ακριβώς και στο σκάκι. Θα μπορούμε να προβλέπουμε καλύτερα την έκβαση μιας κατάστασης- και να μη χάνουμε πολύτιμο χρόνο.
5. «Να παρατηρείς τα πάντα. Από όσα παρατηρείς, να βγάζεις συμπεράσματα».
Να μην κοιτάμε απλώς τον άνθρωπο που έχουμε δίπλα μας. Να τον βλέπουμε. Να παρατηρούμε. Να μαζεύουμε πρώτα όλα τα στοιχεία πριν βγάλουμε τα συμπεράσματά μας. Να παρατηρούμε τη συμπεριφορά του, τις κινήσεις του, τη φωνή του, τα λόγια του, τις λέξεις που επέλεξε να χρησιμοποιήσει και, κυρίως, τις πράξεις του. Σε λίγο πιο δύσκολο επίπεδο, μπορούμε να παρατηρήσουμε και τη γλώσσα του σώματός του. (Εκτός από μια μεγάλη συλλογή βιβλίων που μπορούμε να βρούμε σχετικά με το θέμα της γλώσσας του σώματος, μπορούμε να δούμε και την πρώτη σεζόν της τηλεοπτικής σειράς Lie to Me, όπου κάποια πράγματα εξηγούνται με μεγάλη λεπτομέρεια). Η αλήθεια είναι ότι όλα όσα κάνει ένας άνθρωπος σημαίνουν κάτι. Πάντα. Η δική μας δουλειά είναι να βρούμε τι είναι αυτό.
Θυμάστε πόσα πράγματα μαθαίναμε στο σχολείο καθημερινά; Ο τρόπος που μας δίδασκαν καθώς και τα πράγματα που έπρεπε να απομνημονεύσουμε είχαν συχνά κάποια πρακτική αξία στη ζωή μας; Σε τι ποσοστό; Η ενήλικη ζωή δεν έχει την πολυτέλεια για άχρηστες πληροφορίες ούτε για παπαγαλία. Δεν υπάρχουν πια συγκεκριμένες σωστές απαντήσεις που πρέπει να δώσουμε για να βαθμολογηθούμε καλά. Όλα όσα διαβάζουμε και όλα όσα βλέπουμε πρέπει να φροντίζουμε να μας βοηθούν πρακτικά στη ζωή μας, να μπορούμε να εντάσσουμε αυτή τη γνώση στην καθημερινότητά μας. Ας κάνουμε πράξεις τις γνώσεις μας και τα διαβάσματά μας. Όλα έχουν πρακτική αξία. Διόρθωση: Όλα οφείλουν να έχουν πρακτική αξία. Εξ’ άλλου, είμαστε όσα ζήσαμε, όσα είδαμε, είμαστε ό,τι διαβάσαμε, ό,τι μουσική ακούσαμε. Είμαστε οι άνθρωποι που συναντήσαμε. Ας μάθουμε πώς μας επηρέασαν όλα αυτά και ας τα χρησιμοποιήσουμε δημιουργικά.
Ιστορίες με τον Σέρλοκ Χόλμς του Arthur Conan Doyle:
Σπουδή στο Κόκκινο (A Study in Scarlet) (1887) – Εκδόσεις Ερατώ, Μετάφραση: Γιώργος- Ίκαρος Μπαμπασάκης (2011)
Το Σήμα των Τεσσάρων (The Sign of Four) (1890) – Εκδόσεις Άγρα, Μετάφραση: Άννα Αντωνίου (1991)
Οι Περιπέτειες του Σέρλοκ Χολμς (The Adventures of Sherlock Holmes) (1892) – Εκδόσεις Ερατώ, Μετάφραση: Νίκος Μαρούδας (2008)
Οι Περιπέτειες του Σέρλοκ Χολμς (The Adventures of Sherlock Holmes) (1892) – Εκδόσεις Εξάντας, Μετάφραση: Β. Καλλιπολίτης
Οι Αναμνήσεις του Σέρλοκ Χολμς (The Memoirs of Sherlock Holmes) (1894)- Εκδόσεις Ερατώ, Μετάφραση: Ροδάνθη Σκουρτέλη (2002)
Το λαγωνικό των Μπάσκερβιλ (The Hound of the Baskervilles) (1902) – Εκδόσεις Ερατώ, Μετάφραση: Ιωάννα Κορωναίου (2014)
Το σκυλί των Μπάσκερβιλ- Ένα Graphic Novel με τον Σέρλοκ Χολμς- Εκδόσεις Μεταίχμιο 2011 (Μετάφραση: Τζανακάρη Βάσια, Εικονογράφηση: Culbard I. N. J., Διασκευή: Edginton Ian)
Η Επιστροφή του Σέρλοκ Χολμς (The Return of Sherlock Holmes) (1904)- Εκδόσεις Ερατώ, Μετάφραση: Νίκος Μαρούδας (2012)
Η Κοιλάδα του Φόβου (The Valley of Fear) (1915) – Εκδόσεις Ερατώ, Μετάφραση: Αναστασία Παπασταθοπούλου (2001)
Η Τελευταία Υπόκλιση (His Last Bow) (1917)- Εκδόσεις Ερατώ, Μετάφραση: Αναστασία Παπασταθοπούλου (1998)
Το Αρχείο του Σέρλοκ Χολμς (The Case-Book of Sherlock Holmes) (1927)- Εκδόσεις Ερατώ, Μετάφραση: Στέργιος Βαρβαρούσης (2000)
Άπαντα Σέρλκ Χολμς- Εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες, Μετάφραση: Ερρίκος Μπαρτζινόπουλος (2006)
O Σέρλοκ Χολμς στην τηλεόραση:
Η σειρά Sherlock του BBC με πρωταγωνιστή τον Benedict Cumberbatch και τον Martin Freeman ως Dr. John Watson είναι πραγματικά από τις καλύτερες σειρές που έχω δει στη ζωή μου (και έχω δει σχεδόν τα πάντα). Ξεκίνησε το 2010, έχουν παιχτεί ήδη 3 σεζόν και σχεδόν όλος ο πλανήτης περιμένει με ανυπομονησία την τέταρτη σεζόν. Αν δεν την έχεις δει (και ξαναδεί και ξαναδεί), το λες και μεγάλη παράλειψη.
Εάν σας άρεσε αυτό το άρθρο, θα χαρώ πολύ εάν το μοιραστείτε με άλλους που θεωρείτε πως μπορεί να τους ενδιαφέρει ή εάν το μοιραστείτε στον τοίχο σας στο Facebook ή μέσω άλλων social media με μία κοινοποίηση/share.
Επίσης, θα χαρώ πολύ να μου λέτε σχόλια και εντυπώσεις κάθε φορά που διαβάζετε κάτι.
Το επόμενο μήνυμα απευθύνεται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ σε ιδιοκτήτες και διαχειριστές άλλων sites (και όχι σε απλούς χρήστες social media):
Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του κειμένου ή μέρους αυτού σε άλλο site/blog (το γνωστό μας copy paste) χωρίς την έγγραφη άδεια του loukini.gr (Λουκία Μητσάκου).